Another day in paradise ...

2 augustus 2012 - Ko Phangan, Thailand

Donderdag 2 augustus – Ko Phangan Island

Wat een lang strand ...Het is nu 14:40 uur in Nederland en dat betekent dat het 19:40 uur in Thailand is. Ik zit hier nog heerlijk met een cola bacardi op het strand terwijl de zon al een uurtje is ondergegaan. Zojuist een heerlijk flesje rosé bubbels opgedronken met Si terwijl de kinderen nog in de zee speelden en wij van de ondergaande zon en het leven genoten. Ja, want het leven kan op dit soort momenten heel mooi zijn …

Het is hier heerlijk luieren op Ko Phangan en helemaal als je huisje gewoon echt op het strand staat. Vanmorgen werd ik dan ook vroeg wakker en stapte met een lach op het gezicht in mijn roden zijden olifanten boxershort het strand op en liep binnen 10 meter in een zee van 30 graden. Al voelde die wel kouder aan dan gisteren want het had nogal gestormd vannacht. Gisteravond begon het al hard te waaien en dan ging vannacht flink door. Vannacht werden wel een paar keer wakker van wat ik dacht één of ander clown die continue “roeké roeké” riep. Blijkbaar is dat een inheemse vogel die dit soort geluiden maakt. Maar ’s nachts hier wakker worden is helemaal niet erg want je hoort de zee en de wind en daarmee val je zo weer heerlijk in slaap …

Ontbijten met de voetjes in het zand ...Vanochtend heerlijk ontbeten hoe kan het ook anders met de voetjes in het zand. De menukaart is super uitgebreid dus werd er maar besteld door de Bakkertjes. Zelfs Robin zijn sixpack is al aardig aan het verdwijnen. Die van mijzelf ben ik al jaren geleden kwijtgeraakt en ik ben bang dat ook sportschool Sense daar weinig meer aan kan doen na de vakantie. Maar het is allemaal ook zo lekker. Het zonnetje op je kop ’s ochtends en dan een yoghurt shake van verse ananas en watermeloen, wat wil je nog meer. O, ja, ook nog een lekker warm pannekoekje met chocolade …

Jenna aan het snorkelen ...Dus ’s morgens hebben we als familie flink gesport … zo hebben we beach volleybal gedaan voor de deur van ons hutje en hebben we heel wat af geklepperd in de watervloedlijn. Daarna even heerlijk gezwommen en tot slot een klein dutje in de hangmat. Ja, het was een vermoeiende ochtend.

’s Middags ben ik langs het strand gelopen met Si en kwamen we aan het einde van de baai een verhuurbedrijfje tegen die van die oude jeeps verhuurd. Bij navraag bleken die 900 Baht per dag te zijn dus voor de rest van de vakantie hebben we nu ook een Jeep voor de deur staan. Echt lachen hoor in zo’n Jeepje. Allereerst moet je weten dat men dus hier allemaal net zoals in Engeland links rijdt. Voor mij normaal geen probleem omdat ik op de snelweg ook altijd  links rij maar nu zat ik zelf aan de rechterkant. Sterker nog de versnellingspook zit ook links van je. Dat is wel even wennen. Our not so new jeep ...Daarnaast is het hier ongelofelijk heuvelrijk en het is niet de modernste jeep (zie foto) dus in zijn 1 af en toe tegen de berg op terwijl de scooters je voorbij scheuren. Tot slot kwamen wij maar geen benzine tankstation tegen. Wat blijkt nu ze hebben eigenlijk alleen een tankstation in de haven bij de pier en voor de rest verkoopt men het in 1 liter oude wijnflessen aan de kant van de weg. Eigenlijk meestal bedoelt voor de scooterrijders maar ach als je betaalt gieten ze het gewoon per wijnfles in je Jeepje. Met de nodige pret reden we richting Kho Ma. Dit moest het mooiste snorkel gebied zijn maar helaas begon het al weer een beetje hard te waaien waardoor je niet echt bij het rif kon komen. Dan maar even lekker luieren op het strand en de nodige springfoto’s maken van de kinderen.

Op de terugweg waren we natuurlijk volledig de weg kwijt want alles lijkt op elkaar op zo’n eiland. Inmiddels waren we al op weg naar de watervallen die ook op Ko Phangan zijn maar konden tijdig keren richting ons resort.

Lekker chillen voor onze hut ...Zoals ik al zei zit ik nu op het strand dit verhaaltje te typen terwijl ik zacht de muziek hoor van ons restaurant waar Danny (de lokale Thaise ober) ons straks weer bedient. Misschien wordt het wel een lekker visje. Je kunt hier namelijk bij de stalletjes aan het strand ’s middags aangeven welke vis je wilt. Je hebt keuze uit gamba’s, red en white snapper, baracuda of zeebaars. Je betaalt dan ’s middags je vis bij de vissers en in het restaurant maken ze het dan voor je op de lekkerste manier klaar. Want het eten is hier echt fantastisch. Je kunt zelfs met de chefkok overdag mee naar de markten naar een kruidentuin en dan allerlei ingrediënten inkopen en je gaat dan ’s avonds samen met hem koken. Lijkt mij wel heel erg leuk maar de dagen vliegen ook hier voorbij.

Vanavond nog even langs de tailor naast het restaurant om te kijken hoe het met de jurk van Jenna en Si gaat want die werden gisteravond laat nog opgemeten om een handmade jurkje te maken. Ik zelf heb nog even een mooie op maat blouse met manchetknoppen en initialen in de mouw besteld voor 800 Baht (is 22 euro).

Si is al weer helemaal mooi in de kleertjes dus snel de cola barcardi opdrinken want we gaan even lekker op het strand eten. Vanavond is er ook vuurwerk op het strand begreep ik en overmorgen is er FULL MOON party. Iets wat bijna 20.000 mensen naar dit kleine eiland moet toe lokken hoorde ik die allemaal dan “swingen on the beach …”.

Nou we vermaken ons hier nog wel een paar daagjes al is de laatste week helaas voor ons ook al weer aangebroken. Eén ding weet ik wel … we zijn hier snel weer terug!

Groetjes van een inmiddels beetje “teute” Mark dus let niet te veel op de spelfouten ;-)