Maleisië ... onderweg naar Cameron Highlands

12 juli 2014 - Cameron Highlands, Maleisië

ZATERDAG 12 JULI 2014
Op vrijdagochtend de tassen weer pakken en richting het vliegveld van Dubai waar we het vliegtuig van 09:45 namen richting Kuala Lumpur. De vlucht duurde al met al 6 uur en 30 minuten en we vlogen over India en een heel uitgestrekte zeegebied waar waarschijnlijk ook het Maleisische toestel op de bodem ligt (moest er nog wel even aan denken …).

Ontbijten in Kuala LumpurMaar gelukkig landen we veilig op Kuala Lumpur tegen een uur of 22:00 uur lokale tijd. Het tijdverschil met Nederland is ongeveer 6 uur dus voor het gevoel waren we nog niet moe. Dat moest ook niet want we moesten nog een uurtje rijden met onze gehuurde MPV waar we met al onze bagage prima de komende weken in kunnen toeren. Onderweg naar Cameron HighlandsAlleen „het Maleisische links" viel nog niet mee; zo stapte ik traditiegetrouw aan de linkerkant in, zocht mijn gordel over mijn linkerschouder in plaats van rechts maar gelukkig is het een automaat en valt het schakelen links mee. Wel dacht ik bij de eerste tegenligger toen we dwars door het drukke verkeer van Kuala Lumpur reden „rijdt hij nu fout of zit ik aan de verkeerde kant van de weg”. Winkeltjes aan de weg

We hadden een hotel geboekt even buiten Kuala Lumpur zodat we de volgende dag niet in de „traffic jam” vast zouden zitten. Maar de slaap konden we door alle excitement en waarschijnlijk 6 uur Waterval met brugtijdverschil nog niet helemaal vatten. Wesley op steen in watervalDus even appen met het thuisfront en na een halve liter port de man vielen we heerlijk in slaap en droomden we over wat ons allemaal wel niet te wachten stond in dit prachtige Aziatische land.

Om 10:00 uur werden we pas wakker en moesten ons nog haasten naar het ontbijtbuffet maar gelukkig zijn ze hier net zoals in Thailand ongelofelijk aardig want er werden extra gebakken eitjes Waterval onderweg in junglegemaakt en wafels voor de kinderen. Daarnaast hadden we keus uit allerlei etenswaren waarvan je dacht „wat is dit nou?” … maar wij Bakkertjes zijn altijd van „eerst proeven …”. Dus ook de Nasi Lamak kwam gewoon op ons bord naast de croissantjes met jam. Ook de meisjes in de bediening vinden Robin net zoals iedereen hem al aankeek op het vliegveld wel „heel heel groot”. Sommige Maleisiërs komen tot Robin zijn navel en dan is ie ook echt heel heel groot.

Fruit kopen onderwegVia een stukje snelweg reden we Kuala Lumpur uit en kwamen we terecht op de tweebaans weg door het bosrijke gebied van Noord-Maleisië. Maleisische met sigaarSteeds groener en groener werd het om ons heen terwijl de zon heerlijk scheen en de temperatuur buiten zo rond de 34 graden was. Een schitterende autorit al slingerend door de jungle bergen richting het plaatsje Tanah Rata in de Cameron Highlands. De Cameron Highlands zijn vernoemd naar William Cameron, een britse gouverneur die hier in 1885 het Cameron Highlandsgebied in kaart bracht en al snel door had dat het een uitermate geschikt gebied is voor vegetatie van thee en aardbeien.

Cameron Highlands 2Robin en Wes in Cameron Highlands
In totaal moesten we 2 uur rijden door de jungle waarbij we langs stalletjes reden waar we stopten om verse Durians (je mag ze niet eens in het hotel mee naar binnen nemen zo stinken ze) en Mangoestines te eten, een schitterende waterval om even Souvenir winkeltje Cameron Highlandsheerlijk in te pootje baden en te verfrissen en te stoppen bij een paar huisjes op palen waar de lokale bevolking honing in flessen verkocht en iets wat we nog steeds niet weten wat het is (zie foto). Geen idee wat het is

Vlak voor Tanah Rata kwamen we bij een theeplantage uit waar we een schitterend panorama uitzicht hadden over de vallei waar Maleisische theeplukkers aan het werk waren om thee bladeren te plukken. Na een afdaling in de vallei en een korte stop voor het kopen van wat Thee plantage werkerssouvenirs hervatten we onze weg richting Irish House Resort waar we een appartement hadden gehuurd met uitzicht over een oud engelse golfclub omringd door echt typische engels cottages waardoor je je in Engeland waant.

Smoke House restaurantNu zitten we nog even heerlijk op ons balkon met uitzicht over de golfbaan te genieten van een Malibu-jus (van het vliegveld ;-) en gaan straks even eten in het restaurant Dineren in Smoke House RestaurantWijntje er bij

„Smoke House” … hopelijk hebben ze hier dan ook van die heerlijke engelse T-bone steaks dan zou toch deze geweldige dag helemaal goed afronden.

Engelse telefooncelNiet al te laat op bed vanavond want we willen toch ook nog even Nederland - Brazilie zien om lokale tijd 04:00 uur en pikken waarschijnlijk dan gelijk de zonsopgang maar mee … inmiddels al wel aardig vermoeid van het reizen maar vol energie door alles wat we zien en meemaken …

Morgen staat een reisdag op het programma van 5 uur richting Lake Kenyir in de buurt van Terengganu. No DuriansEen schitterend meer midden in Maleisië met 340 eilanden in het meer zelf maar daarover meer in de volgende reisblog.

PS: En, ja, ze hadden echt heerlijke T-Bone steak in het Smoke Restaurant; een geweldig idealisch koloniaal restaurantje overdreven ingericht met engelse prullaria waar we werden ontvangen op chesterfields bij de open haard met een goed glas rode wijn. Nou, met volle buikjes liepen we terug naar ons appartement. Daar kunnen we natuurlijk lekker op slapen en zetten we de wekker om 04:00 uur en gaan we Nederland - Brazilië kijken met onze Chinese buren in het appartement ;-)

1. Manon:
    12 juli 2014
    Héy wereldreizigers! Héy Blije Bakkertjes! Wat een verhaal! Jeetje; wat gaaf allemaal. Wat zal het onwerkelijk voelen om zo ver weg te zijn. Kropswolde nog geen moment gemist dus haha. Ben zelf in Kuala Lumpur geweest; knap werk om daar te rijden hahaha! Kiek moar oet! Heel eerlijk; ik had geen idee wat een Durian was :). Even gegoogled en moest enorm lachen. Arme Chinezen naast jullie hahaha :). Doen dus voor 4 uur ook geen oog dicht! Fijn dat het vlees goed was; heerlijk met een rood wijntje. Ook wel eens lekker na al die vis-dingen!! Ben benieuwd naar het meer morgen. Zo te zien nog geen regen gehad; top! Rij voorzichtig! Veel plezier vannacht :). Groetjes van ons uit Spanje! xxx
  2. Tom oude vrielink:
    12 juli 2014
    Brrr.....volgens mij zijn het gefrituurde kuikentjes.
    Hopelijk hebben jullie er niet van gegeten.

Voor de rest prachtige foto's, leuk om mee te kunnen genieten.
    Liefs
  3. Joop bakker:
    13 juli 2014
    Nog bedankt voor het telefoontje ,wat een mooi land ,he,ik ga alles volgen ..........groeten pap en mam