Onderweg naar Zuid-Afrika

18 juli 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Woensdag 17 Juli 2019.

Vandaag vertrekken we met ons drieën (Mark, Sigrid en Jenna) richting Zuid-Afrika. We zijn vertrokken vanuit Amsterdam en vliegen inmiddels boven de Sahara, precies tussen Algerije en Libië in. Eigenlijk wel een heel raar stukje Afrika want op de 3D kaart waar ik nu naar kijk in het vliegtuig, ziet het er geel en grijzig uit. Het ziet er net zo dor en droog uit als toen we richting Luxor in Egypte vlogen wat ongeveer op dezelfde hoogte ligt in Afrika.

2DADB608-3822-4E0C-96C8-15BB693895A62E6E8474-CF01-476D-9D9E-03FEF380BE6B

Als we straks tussen Tsjaad en Niger door zijn gevlogen en over Nigeria heen vliegen wordt Afrika steeds groener op de kaart. Dit is meer de jungle strook van Afrika. We hebben dit een keer meegemaakt in Gambia toen we daar een keer ver het binnenland in zijn gereden met een lokale gids in een jeep. Nee, nu gaan we naar een veel zuidelijker deel. Een deel waar eigenlijk de droogte weer begint. Als is het officieel winter daar het is er overdag gewoon 25 tot 30 graden. Daarentegen is het er ‘s nachts wel heel koud, zo tegen de 8-10 graden. Ik hoorde net iemand zeggen dat het volgende week in Johannesburg, waar we nu naar toe vliegen, zelfs onder 0 kan worden ‘s nachts. Wij gaan echter als we geland zijn gelijk met onze eigen jeep richting het noorden van het bekende Kruger park. Er is weer een mooie trip uitgestippeld door “Seisjes-reisbureau” die ons langs diverse lodges leidt met privé reservaten waar we witte leeuwen, (redelijk tamme) nijlpaarden, giraffes die drinken ‘s ochtends uit je eigen dompel pool, de pumba’s van de film “Madagascar” en natuurlijk hopelijk de hele big 5 groep want even oog in oog staan met een neushoorn en dan snel vol gas geven om snel weg te rijden, als ie agressief komt aanstormen willen de thuisblijvers natuurlijk ook graag op de Blije Bakkertjes video zien ;-)

Na onze safari vliegen we vanaf Johannesburg naar Tanzania en dan door naar Zanzibar. Ook hier staat de jeep weer klaar in Stone Town net zoals een jaar geleden toen ik hier met Sigrid was.Op Zanzibar zijn weer de beste plekjes door Sigrid vastgelegd en wordt het weer heerlijk smullen van gegrilde kreeft, gamba’s, wilde dorade of andere zeedelicatesse op een van de zandbakjes in de Indische oceaan voor de kust van Zanzibar of schuiven we aan bij de Franse kok Patrick, één van de eigenaren van Dolphins Bay. Helaas zitten we niet bij Astrid & Patrick in een soort van grote bamboe tent maar slapen we op “The Promised Land”. Nou klinkt ook niet gek! Dit jaar, zeker even met Jenna en dolfijnen zwemmen (op goede momenten soms wel 30 of 40) om je heen of misschien rijden we nog wel helemaal naar het noorden van Zanzibar om te zwemmen met een walvishaai (klinkt gevaarlijk maar gelukkig eet ie alleen maar plankton) want die trekken door een warme zeestroming vaak in deze periode langs dit gebied.

Nog een uurtje en de KLM kist gaat al landen in Johannesburg. Al met al is de 11 uur vliegen mee gevallen. Nou veel te beleven en te zien daar in Afrika, want het gaat om zoveel mogelijk mooie herinneringen te maken in je leven!

Dus laten we dat de komende weken dan maar gaan doen ... 👍