Another day at Blyde Wild Estate

19 juli 2019 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Vrijdag 19 Juli

Na het flinke gereis de afgelopen dagen eindelijk een relax dagje bij de Lodge. We lagen de vorige avond er al vroeg dus ook weer vroeg wakker. Vanaf morgen doen we geplande game drives met rangers dus dit keer onze eigen ‘game walk’ om 07:00 uur op zoek naar ‘wild’. Het is toch wel spannend want ondanks dat er geen ‘predators’ zijn op dit private resort kan er toch ineens een gnoe of een nyala voor je staan out of the bush ;-)

73DB0C6A-F29E-4107-893A-A0D107062F52

Nou die nyala stond er dus ook. Wij als domme toeristen dachten eerst nog dat het een 1,5-2 meter groot standbeeld was maar nee het was echt een nyala. En als zo een beest je aankijkt terwijl je op 5 meter afstand aankijkt besef je je wel dat het geen Beekse Bergen is met veilige omheiningen waar ze netjes binnen lopen.

7F70DB28-BBDA-4AFB-902E-50630E5B9A68DCC674C3-564C-4ED4-8C57-87A603E4DA4092DB11A7-1B11-4975-8325-C372B5721007

Na een uurtje wandelen in het opkomende zonnetje hadden we toch al weer een paar leuke foto’s geschoten van nyala’s, impala’s, parelhoenders en 1,5 tot 2 meter grote termieten holen. Het mooiste zijn ze aan de binnenkant las ik maar ja er tegen aanschoppen lijkt mij niet zo verstandig 😂

33B2DC5C-E479-4BA2-AF3B-F2F3C8E81479DD309B92-CEBD-4CCB-92B7-4034AA4FE061

We beginnen de safari’s gelukkig een beetje rustig maar ik begreep vandaag van Si dat we morgen naar een lodge vertrekken die zich midden in het big 5 gebied bevind van het Kruger Park en waar je dus niet zelf van je lodge naar het main gebouw, waar het restaurant zich bevind, mag lopen maar dat een ranger met een geladen geweer met je mee loopt aangezien deze lodges ‘not fenced’ zijn en je de big 5 tegen het lijf kan lopen als je rustig richting je ontbijttafeltje loopt 😏.

1A6EF535-7765-48B9-B570-533710E7D8CC

Na de ‘game walk’ heerlijk even in het Zuid Afrikaanse zonnetje gelegen aan ons eigen zwembad. Het is wel vreemd want ‘s ochtends is net nog fris, zo rond de 12 graden, maar rond 11 uur is het gewoon 30 graden. Zulke winters wil ik altijd wel 😊.

Aangezien het eten gisteren in Blue Mountain zo goed bevallen was hebben we de lunch (en trouwens diner ook weer omdat de lunch zo lekker was) ook hier maar weer gedaan.

AE81E6D2-0E3E-4D2B-AC6E-2C92C053DFDAE3592E9B-FCD0-4127-97A7-BE615776C46524C96721-5E42-4FB9-B8E7-41241ADD49DC

Daarna was het tijd voor een Zuid Afrikaanse siësta terwijl onze ‘Personal house assistent’ Eunice de was deed en het huisje schoonmaakte. Ja, dat is wel super de luxe op safari gaan. Maar de oogjes waren nog niet dicht of Jenna stond al naast mijn bed dat er apen op ons terrein waren en ze lag net te chillen en te appen met haar vriendje toen een een apen koppie om de hoek kwam kijken. De eigenaar zei al toen we aankwamen dat zij de apen niet echt als dieren van het reservaat beschouwen maar meer als vervelende stelende en vernielende gasten. Dus na een paar foto’s hebben we ze toch maar een beetje ‘vriendelijk’ verzocht om bij de buren eens te gaan kijken.

A84108AE-EE2D-4D57-8900-18B7D909FAE2

Aangezien we vanochtend verse ‘drollen’ op ons erf hadden liggen kropen er ook wat van die leuke wormen rond en was het een idee van Jenna om die maar eens ergens onder een dekbedje bij mama te leggen(toch maar niet echt gedaan 😂).

6EBFB48D-D464-43B8-BD06-34CB0079C939

‘S middags rond 17:00 uur kun je het beste weer er op uit gaan om wild te spotten. Dus eerst met de benenwagen en later nog een stuk met de 4x4. Helaas kwamen we vooral voor ons uit rennende impala’s tegen en niet de giraffes van gisteren. Misschien ook maar goed want vandaag lazen we op Google dat er vorige jaar een giraffe een moeder en hun 3 jarig kind heeft aangevallen waarbij ze zwaar letsel hebben opgelopen en met spoed maar het dichtstbijzijnde ziekenhuis zijn gevlogen. Het kind heeft zelfs hersenletsel aan het incident over gehouden terwijl de ouders beiden biologen waren en onderzoek deden hier in de buurt. Tja, je beseft het je soms niet maar het zijn wel wilde beesten en dus echt niet de dierentuin in Emmen. Zie Giraffe valt vrouw en kind aan Sept - 2018

7D924914-D543-4521-8E2D-15F78ADFC171

Nog even een borrel voordat we gaan eten maar dan moet je natuurlijk wel eerst hout sprokkelen in het donker om de fireplace aan te krijgen. En ik kan je vertellen in het donker met al die geluiden om je heen is toch niet helemaal ‘relaxed’. Maar als de lucht dan donker wordt en je aan je coronaatje bij de  buitenvuurplaats zit is het wel helemaal cool en moet je je af en toe even in je arm knijpen als je kijkt naar de ondergaande Afrikaanse zon.

4826A3A9-5592-4A3F-AFE4-F0D24061EA66F3111DB1-ADC8-458A-B25D-19B6B5D751CB

Zoals gezegd morgen weer naar een volgend plekje genaamd ‘Raptor Retreat’ waar er dus geen omheining om de lodges staan en je begeleid van de ene plek naar de andere moet. Ach we zullen wel zien. De eerste dagen waren al super dus nu lekker slapen want we zijn benieuwd naar morgen 👍

1. Anke:
    19 juli 2019
    Heb hier weer van genoten!
  2. Henk Hoekstra:
    20 juli 2019
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen! Veel plezier nog!!
  3. Joop bakker:
    21 juli 2019