Kuala Lumpur - het einde van een geweldige vakantie

29 juli 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

ZONDAG / MAANDAG en DINSDAG 29 JULI 2014

DSC01510Wat een stad Kuala Lumpur. We zitten in een hotel met uitkijk op de Petronas Twin Towers. Petronas staat voor de Maleisische oliemaatschappij die ook in de Twin Towers is gevestigd. In 2006 was de bouw van het hoogste gebouw ter wereld gereed. Daarna is pas de Burj Al Kalifa in Dubai (also have been there ‚-) gebouwd die met zijn 860 meter twee keer zo groot is.

foto3Desalniettemin zijn het twee immense torens die echt het centrum van Kuala Lumpur vormen. Alles is vanuit dat centrum goed te bereiken met een taxi. Waar je ook heen wilt je bent ergens tussen de 20 en 30 ringgit kwijt wat omgerekend zo ongeveer 5-6 euro is. In de stad is er een uitgebreid China Town gedeelte, al maken de chinezen überhaupt hier de dienst uit in Kuala Lumpur of KL zoals iedereen hier het noemt. Als DSC01505je af en toe met de lokale bevolking (chinezen of vaak india-gangers met een britse militaristische roots) praat dan merk je dat ze een hekel hebben aan de islamitische / Arabische import omdat die niks toevoegen aan de welvaart in de maatschappij volgens hun en er alleen op uit zijn om van Maleisië een islamitische staat te maken.

DSC01503We hebben verschillende vormen van marktjes bezocht van China Town, the central market (waar veel lokale producten worden verkocht) als wel een gadget / IT winkelcentrum waar je niks anders dan kleine winkeltjes hebt die IT of telecomproducten verkopen. Helaas vaak niet heel veel goedkoper dan de prijzen die wij ook kennen in Europa. En als je dan vaak iets goedkoops koopt (zoals ik deed met mini SD kaartjes voor de foto-camera) dan blijkt het goedkope namaak te zijn en werkt het vaak niet optimaal.

Het eten is ook hier voortreffelijk; of je nu de kleine restaurantjes hebt aan de zijkant DSC01498van de marktjes waar je voor 5 tot 8 euro per persoon helemaal te barsten eet in dim-sum hapjes of sweet-sour-pork met grote flessen Tiger beer of de stalletjes waar je vaak kleine vruchten, vis of vleesgerechtjes kunt kopen voor 50 euro cent per stuk. Ik ben ook blij dat de kids van ons van dit heerlijke voedsel houden en niet telkens vragen „wat is dit dan?” maar bijna alles met het smakken er bij als een echte Maleisiër opeten met de bijbehorende eetstokjes.

China Town is het Mekka voor iedereen die gek is op alles wat „fake" is. Zo vind je er foto4Rolexen, Breitlings, tientallen beroemde voetbalshirtjes, Beats van Dr Dre en wat dies meer zij. De kids hebben dan ook het zakgeld wat ze hadden gekregen en helemaal doorheen gejaagd. Ook vind je er verschillende salons waar je door schaars geklede dames naar binnen wordt verleidt om even een „massage” te ondergaan vaak met „happy end” denk ik dan maar …

Maar onze Wes had last weer eens van zijn oren en daar wisten de vrouwtjes ook wel raad mee. In een duister opgangetje moest de hele familie Bakker mee naar boven en werd onze Wes naar een klein kamertje geleid en op een bed gelegd waar normaliter een stinkende chinees lag en waar je het „plezier vrouwtje” over de rug van de chinees ziet lopen in gedachten. Maar dit keer kwamen we voor een oor en niet voor een ander geslachtsdeel. In Wes zijn oor werd een lange tuit gestopt en na een doek om zijn hoofd werd de tuit aangestoken en hield een chinees vrouwtje de tuit vast. Na een minuut of 5 zou de gehele gehoorgang weer schoon moeten zijn maar helaas geschiede het Chinese wonder niet echt. Ondertussen hadden de vrouwtjes Bakker gekozen voor een, na later bleek, vrij harde voet/kuiten massage (waar de volgende dag op de kuiten de blauwe plekken te zien waren). Maar ze hadden alles over voor een goede doorbloeding want ondanks het gebruik van de vele taxi’s lopen we wat af in KL.

Tussen de massale gebouwen verrijst er in een keer een mooie Chinese tempel in de foto2traditionele gouden en rode kleuren met draken op de entree en Ming dynastie achtige beelden binnen in de tempel. Ook wij doen even de schoentjes uit om deze tempel te bezoeken en komen zoals bijna altijd in Azie weer een beeld tegen die ons doet denken aan een Meerwijkse bekende (zie foto).

Vandaag is onze laatste dag in KL en na een dag weer door de stad te hebben gezworven liggen we nu met een koud biertje op ons bedje in de airco room even te lezen (en ik te typen). Morgen vertrekken we weer naar Dubai en vanuit daar naar Nederland waar we als alles volgens plan gaat foto1woensdagavond 30 juli laat in de avond aankomen. Al met al een reis van zeker 18 tot 20 uur. Maar al dat reizen wat we de afgelopen weken hebben gedaan met het vliegtuig, de auto, de boot, de taxi’s en de benenwagen heeft ons vele schitterende herinneringen gebracht die we nooit zullen vergeten van dit mooie Aziatische land. Ik ben blij dat we dit gezamenlijk als gezin in gezondheid weer hebben mogen meemaken en kan ook ieder aanbevelen om, als je in de gelegenheid bent, ooit naar deze kant van de wereld te gaan want het geeft je op een bepaalde manier een andere kijk op het leven hier maar ook als je weer terug bent in ons wel heel georganiseerde landje met al zijn onbenulligheden waar mensen dagelijks moeilijk om kunnen doen.

Het cirkeltje is weer rond; van Kuala Lumpur naar de Cameron Highlands, van Lake Kenyir naar Pulau Kapas, van Tioman Island naar Melaka en straks weer terug vanuit Kuala Lumpur naar Amsterdam. Ik wil mijn lieve vrouw Sigrid bedanken voor het organiseren van deze geweldige reis en mijn fijne kinderen waar ik drie weken van heb genoten en samen mee heb genoten van deze geweldige vakantie!

Voor de lezers: Tot ziens in Nederland!

NB: Volgend jaar rondreis China hebben we alvast maar besloten, als „alles” het toelaat want wie geen plannen heeft die ...

1. Tom oude vrielink:
    29 juli 2014
    Ik heb genoten van alle verhalen en foto's...... Een prachtig reis verslag!!!!
    Tot slot een veilige thuiskomst!
    Xxx
  2. Joop bakker:
    29 juli 2014
    Het was spannend om deze reis met jullie te volgen,bedankt daarvoor ..............wij wensen jullie een goede Reis terug......groeten pap en mam