Melaka - Night Market

26 juli 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

ZATERDAG 26 JULI 2014

DSC01353Na gisteravond weer heerlijk gechineesd te hebben staat er vandaag weer een reisdag op de planning. We gaan vanuit Mersing richting Melaka. Deze stad ligt aan de westkust van Maleisië en dat betekende dus dat we het hele land door moesten rijden om van de oostkust naar de westkust te komen. Al met al een reis van 300 kilometer die ons langs kleine kampongs, jungle en een paar middelgrote steden bracht.

De rit was weer geweldig. Al met al was het 3 a 4 uur rijden maar je kijkt je ogen uit onderweg en voordat je het weet zit de reis er al weer op. Onderweg kwamen we verschillende stalletjes tegen waar ze van het palmboomhout allerlei onderzetters met de hand maakten en tuurlijk moesten we nog wat souvenirs inslaan dus kochten we voor 15 ringget een paar mooie souvenirs. Het is wel grappig om te zien hoe langs een stuk van 10 kilometer eerst allemaal houtsnijwerk te koop is en daarna 10 kilometer aan dorians en daarna weer 10 kilometer ananassen worden verkocht.

Tegen 15 uur kwamen we aan in Melaka waar we incheckten in de Emperor Hotel. DSC01368Een hotel met een zwembad op het dak waarvan wij op de 21ste etage twee kamers hadden geboekt. Eerst even een duikje in het zwembad en daarna een klein tukje in de airco room alvorens we ons klaar maken voor de nightmarket. Deze markt is zeer bekend in Melaka en omstreken en wordt gehouden in Jonker Street.

DSC01369Je ziet in deze stad ook nog veel nederlandse cultuur terug. Het is namelijk ooit een handelsstad geweest die wij hebben veroverd op de Portugezen die hier in 1600 als eerste hun handel dreven. Zo is er een „Stadhuys” en liggen er nog resten van een Nederlandse verdedigingswal midden in de stad. Het mooiste zijn toch wel de bijna Amsterdamse kanaaltjes die door de stad heenlopen.

Om 19:00 uur liepen we het centrum van Melaka in. Ons hotel bevond zich op 500 DSC01371meter van het centrum maar toch zijn dit kleine afstanden al vermoeiend. Vooral omdat de temperatuur nog boven de 30 graden is en de luchtvochtigheid heel hoog. Daarnaast kom je ook nog eens uit een airconditioned room en dat maakt dat het schoon gewassen shirtje gelijk al weer nat aan voelt.

We lopen langs de mooie kanaaltjes, waar kleine restaurantjes waar maximaal 6 tot 8 gasten buiten kunnen zitten, de zijkant versieren. Een plezierbootje vaart mensen door de  grachten heen. Het heeft echt wel iets weg van de DSC01380kleine kanaaltjes met bruggetjes zoals Amsterdam die heeft. Aan het einde komen we uit op een pleintje waar een pittoresk kerkje uit 1753 in rode baksteen in het midden staat met daarvoor een grote fontein. Voor de fontein staan compleet versierde riksja’s met hun bereider te wachten voor een toerist die een rondje door het centrum wil rijden. De versiering loopt uiteen van Hello Kitty tot aan Elvis Presley riksja’s. Als een toerist instapt wordt ook de jukebox in de riksja aangezet en dreunen de Elvis hits over het pleintje. De maleisische bereider zo hard ie kan het centrum in langs alle restaurantjes en winkeltjes.

Een stukje verder is het „Stadhuys” die niet alleen qua naam maar ook qua DSC01395vormgeving aan de Nederlandse VOC tijd doet denken. Daarachter nog een stuk van een verdedigingswal die wij als Nederlanders hebben gebouwd om indringers buiten te houden nadat wij deze stad op de Portugezen hadden overwonnen in de zestiende eeuw.

Het zweet gutst van ons lichaam dus eerst maar eens een koud biertje in het lokale DSC01401hard rock café. Daarna lopen we Jonker Street in wat één lange straat is met honderden kleine marktkraampjes en stalletjes met van alles en nog wat vooral gerund door chinezen. De chinezen zeggen ook zelf hier dat als zij niet naar dit land waren gekomen dat die Maleisiërs nog steeds een ontwikkelingsland waren. Iets wat ik me wel kan voorstellen want bijvoorbeeld ook de Petronas Twin Towers in Kuala Lumpur, het belangrijkste gebouw in Maleisië, is door chinezen gebouwd.

De kinderen hebben allemaal 100 ringget op zak en er wordt druk onderhandeld over DSC01407brillen, nuchukoes (chinese gevechtsstokken), horloges, snoep, etcetera. Maar je ziet ook verschillende rare dieren in bakjes die te koop worden aangeboden van slangen, gekko’s of een soort vliegende muizen. Na zo’n twee uur te hebben geslenterd over deze markt, waar je gewoon niet uitgekeken raakt, gaan we op zoek naar een, hoe kan het ook anders, chinees DSC01458eettentje. Door een Tiger biermeisje wordt een bucket bier (5 grote flessen in een soort kratje met veel ijs) op onze tafel gezet en nemen we een kijk op de menukaart. De kinderen vinden de sweet-sour-pork toch het lekkerste maar daarbij bestellen we nog een paar andere dingen die we niet kennen maar wel weer bijzonder lekker smaken.

Met tassen vol lopen we richting ons hotel waar we alleen vannacht verblijven omdat we morgen verder gaan richting Kuala Lumpur. Helaas ook de plek waar we woensdag aanstaande weer vandaan vliegen richting Dubai en daarna door naar Nederland. Maar gelukkig hebben we nog 3 dagen in Kuala Lumpur alvorens we weer in de rij staan om in te checken bij een gate.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joop bakker:
    28 juli 2014
    Tim en hilde zijn onderweg naar frankrijk en een oversteek naar England.........heerlijk over die maleisische markten lopen .........het weer is hier ook goed......maar een groot verschil over deze markt te lopen of de vismarkt...groeten pap en mam