3 Dagen Elephant walk lodge (Kruger Park Zuid Afrika)

28 juli 2019 - Kruger Park, Zuid-Afrika

Zaterdag 27 Juli

Even een paar dagen geen reisblog. Enerzijds kwam dat door de slechte internet verbinding die we hadden en anderzijds omdat het elke dag vroeg op was en we daardoor ook vroeg in het mandje lagen en ik eigenlijk geen kans heb gezien om iets te typen. Dus nu ik in het vliegtuig zit naar Tanzania - Zanzibar heb ik wel even de tijd om de afgelopen dagen te beschrijven want de vlucht duurt al met al 3,5 uur van Johannesburg naar Stone Town op Zanzibar. Dit is trouwens de geboorteplaats van Freddy Mercury, de reeds overleden leadzanger van Queen. Aan het einde van onze 10 daagse trip gaan we zijn geboorteplek nog even bezoeken.

75973257-5316-4319-8C31-28C632235963

Maar nu terug naar onze dagen in Zuid Afrika, want wat een geweldig land!

ABEA2F57-7164-49A2-B8A8-1AB29E10CF36

Dinsdag 23 juli

Op dinsdag hadden we uitgecheckt bij Lion Tree Top en moesten we een eind rijden van het noord-oosten van het Krugerpark naar het zuid-westen. Een reis van een 400 kilometer. Om de reis een beetje op te knippen zijn we een oude stam gaan bezoeken die nog volgens de tradities leven van hun voorvaderen. Het dorp heet Shangana en toen we ons meldden moest de begeleider eerst vragen aan de chief of we welkom waren. En we wilden natuurlijk foto’s nemen dus ook daarvoor moest ze permissie vragen de ‘de chief’. Hurkend op de knieën stond de begeleidster buiten en riep een paar voor ons onverstaanbare woorden richting ‘de chief’. Na een paar minuten had de chief ons toegelaten tot zijn “village”. We kregen uitleg over de gewoontes die ze nog steeds volhielden (ik snapte wel achteraf waarom) zoals de chief slaapt alleen in zijn eigen tent, de vrouwen slapen elk in een aparte tent, 3 of meer vrouwen is toegestaan, vrouwen doen het werk (koken, eten en drinken verzorgen, voeden de kinderen op etc.). Na een tijdje vroegen we ons af wat de chief zelf eigenlijk deed behalve kindjes maken (hij had er 25!!! namelijk) maar toen zijn bediende aankwam met 4 glazen zelf gebrouwen bier begreep ik dat alleen een TV met FOXSPORT nog ontbrak en het zou een mannen paradijs zijn hier. Haha, nee, het bier was echt niet om te zuipen, het was een soort melk achtinge substantie met pitjes en ik had het gevoel dat ie er zelf wel in gepiest kon hebben zo smaakte het. Maar ja je bent gast dus keel open en alles naar binnen gieten.

B123BADC-1598-47F7-A754-A0397AC88243B0A21388-C891-4841-AC1B-3C4766DAAB84D2DA35F7-8195-4F67-9234-A7285AAA504D

Na een lekkere lunch nog onderweg vervolgden we onze weg naar Crocodile Bridge Gate waar onze volgende lodge zou liggen. De lodge ‘Elephant walk’ lag echt schitterend aan een grote rivier. Onze lodge stond op palen op 1 van de oevers en onder onze lodge liep een groot hek van 2 meter dus je zat letterlijk aan het Krugerpark vast. We kwamen aan rond 17 uur en konden nog net van het ondergaande zonnetje genieten met een koud biertje op ons buiten bed. Jaja, een bed buiten op de veranda. Het is wel even wennen want je hoort echt alle geluiden van natuurlijk diverse vogels maar ook rond grazende nijlpaarden aan de oever. Helaas hadden we niet een hele sterke zaklantaarn bij ons (zeker aan te bevelen als je naar Zuid Afrika gaat om een verre breed stralende zaklamp te kopen) maar ‘s avonds liep er al een hele groep nijlpaarden langs onze lodge een beetje relaxed te grazen. En dan te weten dat deze beesten verantwoordelijk zijn voor de meeste doden in Afrika.

DFA49E32-BAFF-49BA-87D5-17BCF0196337

We waren behoorlijk bekaf van het reizen dus een simpel zelfgemaakt soepje met wat stokbrood naar binnen gewerkt en toen vielen onze oogjes al dicht rond 21:30 uur. De volgende ochtend wilden we natuurlijk vroeg op om via de Crocodile Bridge gate het Kruger Park in te gaan.

21C388EE-FE0A-4DAB-A5B9-D6DDCB05EEFA

Woensdag 24 juli

Het is geweldig wakker worden op zo’n buitenbed. Het is koud, rond de 4-5 graden, maar met de geluiden die je hoort met een opkomende zonnetje is het iets om nooit te vergeten. Accu’s van fotocamera en GoPro waren weer opgeladen dus nog even langs de kampwinkel bij de ingang voor een bakkie cappuccino voor onderweg met ‘fresh baked’ chocolade koekjes en daar gingen we in onze eigen dikke 4 x 4 Nissans door het Krugerpark. Bij de game drives zaten we aldoor op een stoel en werden we gereden maar nu voor het eerst zelf bepalen waar we heen wilden rijden.

7D4CE6EB-1A8B-47CE-A3E4-76240EAFB537

In het Krugerpark heb je main roads, die geasfalteerd zijn en waar je 50km per uur mag en sandy roads waar je 40 mag maar feitelijk rijd je daar 20-25 km per uur. Het Krugerpark is zelf 350 km bij 90 km dus bijna net zo groot als Nederland. De zandweggetjes worden ook wel ‘loops’ genoemd waar je dus even van de main road af gaat en via smalle padjes door de bush rijdt. Je blijft dan om je heen kijken op zoek naar wild. Het mooie is eigenlijk dat je soms 10 minuten rijdt en helemaal niks ziet, je dan net tegen elkaar zegt ‘nou hier is niet veel te zien’ en dan ineens vanuit het niets lopen er olifanten, giraffen, zebra’s, gnoe’s, buffels, apen, impala’s, duikers, wrattenzwijnen etc over de weg. En dan ook zo dichtbij dat je ze bijna kan aanraken.

8DC265EC-3CA2-4622-9680-0B5FF599E87A

Ook als je via de loops gaat kom je aan het uiteinde vaak uit bij of langs een drinkplaats. Soms staat er een schuilhut zodat de dieren je niet kunnen zien. Op een van de loops kwamen we ook uit op een geweldige drinkplaats waar we zebra’s en impala’s zagen drinken, een grote Afrikaanse arend hoog in een boom zat te loeren op een prooi, er allerlei beesten bewogen in het water en af en toe een veraan van 1-1,5 meter uit het water krabbelde. De gnoe’s waren in grote getale al onderweg hadden we gezien toen we naar deze plek reden. Een schitterende plek om met je verrekijker in alle rust de dieren te bewonderen.

862F8877-882E-4D47-AE5A-CB658BF6D0C3

In het Kruger park zijn ook een aantal grotere Camps waar je kunt lunchen of diesel kunt tanken. Je verbaast je over de kwaliteit van het eten, echt super super lekker. Ik bestelde voor de zoveelste keer chipolate kippenlevers,  Si een Thais noodlesoepje en Jenna een ‘really big meat/bacon bread’. Alles is vrij groot qua portie maar dat komt omdat de zuid Afrikanen die wij hebben gesproken aldoor zeggen; “als je kan eten moet je eten, want je weet niet wanneer je weer kan eten.”. Leuke spreuk maar hierdoor zijn we al wel weer 4 kg aangekomen in 1 week omdat er overal heerlijk eten is 😏

0CCEC079-51D4-4C18-8FB5-D52E9A97242F

Vanaf Lower Sabie, 1 van de base Camps, reden we terug naar Crocodile Bridge. Een stuk wat je normaliter bij ons in 30 minuten zou kunnen rijden maar wij deden er 3 uur over. Want het is niet het oponthoud van auto’s voor je, maar de dieren die gewoon op de weg staan en of niet - of heel langzaam zich voortbewegen over de rijbaan heen. Sowieso viel ons de drukte van andere toeristen heel erg mee. Ik had wel filmpjes gezien op YouTube waar 8-10 auto’s achter elkaar stonden om iets te bekijken en je dan dus letterlijk achter aan sluit. Wij zagen amper andere toeristen op de loops.

1198FBF6-A730-473E-BB01-25C5DCD3B498

Toen we weer bij onze lodge waren gingen we weer op ons buitenbed liggen te kijken naar de ondergaande zon en de dieren die zich rond de rivierbeding bevonden. We hadden een iets betere lamp gekocht want aangezien het om 18 uur al donker is moet je wel een zaklamp hebben wil je ‘s avonds nog dieren zien.

Onderweg hadden we ook stookhout, dikke steaks, kippenbouten en marshmallows gekocht om op onze braai te grillen. Een braai is een soort BBQ waar je hout ingooit om eigenlijk helemaal op te branden. En als je dan de houtskool ziet smeulen leg je het gemarineerde vlees op het rooster. Het leuke is dat je echt 5 meter vanaf het 2 meter hoge hek in het donker aan het ‘braaien’ bent terwijl er de avond er voor wel 10-15 nijlpaarden langsliepen.

Deze en de volgende nachten sliep ik alleen buiten. Ja ik wilde gewoon 1 met de natuur zijn 😂Nee, het bedje buiten was wel een beetje aan de smalle kant en als je 25+ jaar getrouwd bent heb je wel wat meer ruimte nodig dan een twijfelaar. Dus Si sliep heerlijk met Jenna op het kingsize bed binnen in onze lodge.

Donderdag 25 juli

C78B2033-DD8C-47B3-A3E4-FAF619F41EF1

De volgende dag waren we rond 06:00 uur al richting de gate gegaan om de traditionele cappuccino en chocolade cookies (die trouwens ‘s middags werden gejat door apen 😩) te kopen en te ontbijten dit keer in Lower Sabie. Heerlijk met een jus d’orange en kippenlever croissant kijken over de rivierbedding want dit restaurant ligt precies aan een brede rivier waar je krokodillen, olifanten, giraffes, nijlpaarden, buffels en ook leeuwen rond ziet lopen.

18DC53FE-6469-4CBD-9DFB-966460C0E955

De lunch hebben we in de lodge gedaan met een klein dutje op het buitenbed maar waar ik wreed in werd verstoord door een gillende Si; “MARK! MARK!”. Weer zo’n k-aap die over het dak op ons veranda sprong en een heel pak chocolade cookies meenam in de verpakking en al. Toen ik de camera pakte en buiten ging zoeken zat familie aap gewoon buiten letterlijk op een bankje te genieten van onze cookies. Grappig hoor ☺️

0CCEC079-51D4-4C18-8FB5-D52E9A97242F

Vrijdag 26 juli

Vrijdag stond er weer een reisdag op het programma van het zuidelijke gedeelte van het Krugerpark terug naar Johannesburg. We hadden nog geen hotel geboekt dus via booking even een hotel dichtbij het vliegveld geboekt want onze vlucht naar Zanzibar zou om 07:00 vertrekken. Op zich een prima hotel met luxe kamers en lekker eten maar de buurt er omheen was toch een beetje de hardcore Johannesburg buurt met drugsdealers en hoertjes die tot laat in de nacht over straat wandelden. Ik moest de auto nog even terugbrengen maar het ritje door de amper verlichtte straten van dit deel was toch een beetje unheimisch ...

Zaterdag 27 juli

Zoals gezegd nu onderweg naar Zanzibar waar Si en ik ook vorig jaar in Januari al een keer waren. Als het goed is komen we om 11:00 uur aan en staat onze 4x4 weer klaar om richting Paje te gaan op het oostelijk deel van Zanzibar. Op zich een ritje van een dik uur door Stone Town (waar je echt denk terug te zijn in het stenen tijdperk) en diverse kleine dorpjes in de jungle. Paje staat bekend om zijn mooie stranden en perfecte kite spots. Je kunt hier ook zwemmen met dolfijnen en als je geluk hebt met een walvis haai. Halverwege ligt een nationaal park waar je niet echt wilde beesten tegenkom maar wel veel soorten slangen, apen en reuze schildpadden.

C476F0BC-66CD-4C39-BCA8-73ADBC513476

We slapen eerst 3 nachten in Mahali, een resort gerund door een Nederlands stel waar we rond de lunch arriveren en gelijk kunnen aanschuiven 😁

Vanavond live music en misschien is het dan tijd voor mijn eerste gin-tonic deze vakantie en kan het luier vakantie deel echt gaan beginnen. Zuid Afrika was geweldig en we komen zeker een keer terug maar we zijn nu wel even aan wat rust in de zon toe 😎😉

1. Raymond Bletgen:
    28 juli 2019
    Prachtige verhalen weer! Welke foto camera gebruik je?
  2. Mark:
    28 juli 2019