Raptor Retreat Lodge

22 juli 2019 - Central, Zuid-Afrika

Zaterdag 20 Juli

Vanochtend toch nog maar even vroeg uit de veren om onze laatste game walk te doen op Blyde Wild Estate. Want vandaag rijden we iets dichter naar het Kruger Park.

141BE61D-1BF8-4B00-9B32-D23A257E2F7360D13636-B892-4042-B7E6-DD9D1BC736C3

De camouflage kleding aan, rugzak op en fototoestel weer opgeladen dus helemaal klaar om samen met Si, mijn spoorzoeker, er op uit te trekken. Ja, de oogjes worden al wat minder op afstand en het is bijna onmogelijk om vanaf afstand een giraffe of impala ter herkennen in de grote bossen van dit reservaat. Maar wat hadden we geluk want nog geen 500 meter vanaf onze lodge liepen de zebra’s ons al tegemoet maar bleven direct stil staan omdat zij natuurlijk ook niet verwacht hadden dat er op dit tijdstip al gekken waren die ‘wild’ aan het spotten waren ;-)

F6F516F1-18F7-4261-8CC5-AFD615E9D1C8

Na weer een paar kiekjes te hebben genomen liepen we door richting de main road toen we inmiddels bekende kop boven de bosjes uitzagen steken. Het was een groep giraffes met een baby giraffe. We waren al gewaarschuwd dat de moeders heel beschermend zijn voor hun baby en zodra ze beginnen te ‘sissen’ je toch beter een beetje afstand kan nemen. Maar beroefsfotografen die we inmiddels zijn waren we natuurlijk op zoek naar ‘het perfect plaatje’. En ondanks dat er een telelens op de nieuwe camera zit moet je ze toch tot een meter of 5 a 6 benaderen om mooi in te zoomen op de kop. Met name de kop van de giraffe was super aangezien er precies een vogeltje (vraag mij echt niet welke want er vliegen hier blijkbaar honderden soorten) tussen zijn ‘hoorntjes’ zat.

Terug bij de lodge hebben we nog even in het Zuid Afrikaanse zonnetje gezeten bij de pool alvorens we de koffers hebben ingepakt om richting Hoedspruit te gaan. Van Si begreep ik dat een man ooit in Afrika hier zijn hoed heeft neergegooid en dat daar dus dit dorpje is ontsproten. Geinig toch al die Nederlandse woorden die je wel herkend. Je ziet het niet alleen terug in dorpennamen maar ook verkeersaanwijzingen en soms denk je ‘huh ... wat bedoelen ze daarmee’ maar als je het vaak letterlijk neemt zie je het in één keer.

A28A3134-74CE-4C7E-901A-DF1DFA06E964D5F9AF4C-460A-421E-89B7-A6E34D0E79E4

In Hoedspruit aangekomen hebben we weer voortreffelijk gegeten; sushi zalm licht gegaard met advocado, sojasaus, wasabi en gember. Nou, ik zeg ‘voortreffelijke keuken dat Afrikaans’ 😉

Vanaf Hoedspruit was het nog 45 minuten naar de gate om het extended gedeelte van het Kruger Park in te rijden. De bewaker waarschuwde nog even; ‘Niet uit de auto gaan’, ‘Gewoon in in één keer naar de lodge’. Nou dan denk je toch wel even ‘nu gaat het beginnen’ ... kom maar op met die big 5!

Na 30 minuten over een bumpy road met de 4x4 kwamen we aan bij Raptor Retreate. Nou, ik dacht dat de vorige lodge al geweldig was maar Si heeft flink haar best gedaan om de juiste plekjes uit te zoeken 👍

6C17566A-A5A6-45F2-A8DB-DD302136D6FDAA18637E-A588-4D7B-9076-DF0FBC7B84D1

Een super grote lodge met grote keuken, een schitterende veranda met heerlijke plofbanken waar je een geweldig zicht hebt over de savanne. En alsof ze wisten dat we kwamen liep de familie pumba langs ons ‘hekje’ op 5 meter van de veranda. Ja, dat hekje is wel belangrijk. Want wij mogen niet buiten het ‘hekje’ maar ik vraag me af of de wilde beesten zich iets aantrekken van het ‘hekje’ (50cm hoog 😳). En aangezien het een big 5 gebied is moesten we toch even slikken. Naast de lodge loop je naar onze eigen fireplace waar je kan BBQ-en en lekker fikkie stoken om het wild op afstand te houden. En alsof de plek nog niet compleet is hebben we ook nog ons eigen zwembadje met weer een geweldig uitzicht op de savanne. En ook daar zagen we de impala’s en zebra’s voorbij lopen. Het is een soort eigen huisje midden in Beekse bergen 😂maar dan ook leeuwen die niet achter glas zitten. Wat wel achter glas zit is onze binnen-buiten bad. Een heus bad met een glazenraam er voor waar je met je biertje heerlijk naar de beestjes aan de andere kant van het glas kan kijken. Echt super gaaf!

Het is nu 18:00 uur en het is al donker dus de olie lampjes zijn aangestoken op het padje richting de main lodge waar we gaan eten. We hebben de kok vanmiddag al even de hand gegeven en iedereen is hier echt supervriendelijk. Zelfs toen we de lodge terrein op kwamen rijden stonden er mensen te dansen en te zingen. Je stapt wel overdonderd uit de auto maar wat een geweldig ontvangst.

06C89CD9-5921-46D0-947B-78CFBCFCC9F6

Nou net weer heerlijk gegeten in de main lodge bij Keith en Jolande, de eigenaren van dit super plekje! Superjaar want je zitmat alle gasten bij de eigenaren aan tafel. Een schitterende opgemaakte tafel met grote kaarsen kandelaars. Alles doet een beetje koloniaals aan. Een grote overstekende veranda met lekkere grote fauteuils waar je met je sigaar en brandy over de savanne heen kan kijken. Het eten is gemaakt op de braai gemaakt. Heerlijk speenvarken met een zoete aardappelsalade. Natuurlijk ontbreekt een lopend chocolade taartje niet en ook het zuid Afrikaans wijntje past er weer goed bij. Het leukste is de verhalen te horen van andere gasten die al een game drive hebben gedaan of de verhalen van Keith die verteld over wat hier zoal allemaal loopt; hyena’s, leeuwen, jakhalzen, olifanten, giraffes, zebra’s, zowel witte als zwarte neushoorns. Het leuke aan de verhalen is dat je soms verteld staat hoe bepaalde dieren hier overleven. Of het verhaal van het verschil tussen de ‘white rino’ en de ‘black rino’. Het verhaal gaat dat de Nederlanders vroeger, door zijn brede bek het de ‘weid(e)’ neushoorn hebben genoemd en hier de Engels mee vandoor zijn gegaan omdat zij dachten dat ze hoorden ‘(width)white rino’s’. Zijn eigen vrouw liep letterlijk nog tegen een olifant aan omdat het enige licht op de padjes naar je lodge een paar olielampen zijn.     Gelukkig kon Keith de olifant afleiden anders wat ze geplet 😳.

FC19D35D-B662-420E-9D49-9529801938B9

Je denkt dan wat een stoere verhalen maar de mensen waar wij mee aan tafel zaten, twee Duitse dokteren uit Dresden’ vertelden dat ze vandaag waren omsingeld door 15/16 leeuwen die letterlijk tot 1 meter van de jeep liepen. De Duitse vrouw klapperde nog steeds met het gebit toen ze het verhaal vertelde.

A6EEF954-CF6F-4466-873A-AEBF761B4929

We zijn daarom net door Keith teruggebracht naar onze lodge, een stukje van 50 meter, maar we liepen als een stelletje schijters achter hem en zijn brede zaklantaarn aan 😂

83316DB4-AA22-440C-A990-14992358CCD5

Het zal niet laat worden vanavond want morgen gaat om 05;30 de wekker en gaan we onze eerste echte game drive doen. Nou ik hoop dat de nacht snel voorbij gaat al wil Si nog wel even met onze Ali Express nachtkijker straks vanaf de veranda kijken wat zich allemaal om ons huis bevindt ... haha ... straks tientallen oogjes die allemaal naar ons kijken ... en dan vraag je je wel af: ‘Wie kijkt naar wie eigenlijk’ ...

Ons bedje is net opgemaakt. niet alleen de klamboe wordt opgehangen maar ze leggen ook een bedtime story op je kussen ... dus vanavond voor het slapen gaan nog even het verhaal van de ‘neushoorn’ lezen 😂

(de internet is wel belabberd hier dus hopelijk kan ik dit verhaal nog posten ... ach ‘this is Africa’ 😉)