Chiang Mai in Noord-Thailand

29 juli 2012 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai – Zondag 29 Juli 2012

Nadat we bij de Tiger Temple weg waren moesten we even bijkomen dus hoe kan je dat beter doen dan op een terrasje met uitzicht over de River Kwai. En daarbij hoort natuurlijk een Singha biertje met wat heerlijke Dim Sum hapjes. Gelukkig is de kaart soms voorzien van een fotootje van het gerecht zodat je beetje een idee hebt wat er wordt geserveerd. Maar de schaaltjes en bakjes die ze brachten zagen er weer heerlijk uit. En het kost ook niks; tussen de 50 en 100 Bath. Dus is dus tussen de euro 1,25  en euro 2,50 voor een schaaltje met 6 heerlijke loempiaatjes met vulling van oosterse groentes en gamba’s met zoetzuur of pittig chili achtig sausje. Echt heerlijk. Het nadeel is dat de kilo’s er bij komen in plaats van afvliegen … iets waar we een beetje op hadden gehoopt met zo’n actieve vakantie.

Na een heerlijke verfrissende duik in het zwembad zijn we richting de Bridge over de River Kwai of Kwae, zoals men hem hier noemt, gelopen om een leuk restaurantje te vinden. Ja, in Thailand moet je blijven eten ….

We vonden een heel leuk restaurantje bij het water met leuke chineese lantaarns in de bomen. Na een lekkere Mai Tai cocktail konden we weer kiezen uit allerlei heerlijke Thaise streekgerechten. Robin is toch wel een alleseter hoor. Hij bestelt er op los en of het nu spicy is of niet hij eet werkelijk alles.Wat helemaal leuk was hoe we naar huis werden gebracht. De parasol werd uit de voet gehaald en een thais jongetje liep helemaal met ons mee naar ons hotel omdat het regende ... 100 Bath voor het jochie die helemaal blij was!

’s Morgen nog even lekker ontbeten en toen in de taxi die al helemaal uit Bangkok was gereden om ons te komen ophalen om naar het vliegveld van Bangkok te brengen. Een ritje van 3 uur. Maar nogmaals het reizen is helemaal niet belastend want er is zoveel buiten op straat te zien aan eigenaardigheden dat je voordat je er erg in hebt op plaats van bestemming bent.

Op weg naar Chiang Mai met AIR ASIAMet AIR ASIA vlogen we vanaf Bangkok naar Chiang Mai. Een vlucht van ongeveer 1 uur en een kwartier. Chiang Mai is de 2de stad van Bangkok maar kent lang niet zoveel inwoners. Daar waar in Bangkok er 16 miljoen wonen zijn er in Chiang Mai slechts 250.000 woonachtig. De aankomst op Chiang Mai was wel lachwekkend. Sigrid had geregeld dat het Resort ons zou ophalen vanaf het vliegveld.Mr. Sigio Bagger Dus daar stond een vriendelijke Thais mannetje ons met een bordje in zijn hand op te wachten. De tekst op het bordje luidde; Mr. Sigio Bagger … nou dat moesten wij wel zijn! We gaan in Thailand nu door het leven als “de Baggertjes” in plaats van “de Blije Bakkertjes”.

Ons Resort is een 5-sterren resort die zich pal achter een schitterende Boeddha tempel bevindt en je je echt in een paradijsje waant. We zitten in een grote bungalow in een schitterende tuin met palmbomen, vele kleurrijke bloemen en koy karpers die door de tuin in het beekje heenzwemmen. Je moet de foto’s en de video maar eens bekijken. Momenteel schrijf ik het verslag op “the porch” van onze bungalow bij het genot van een geurend bakje koffie en denk ook nu weer “ik wil niet weg … stop de tijd!”. De mensen zijn allemaal zo vriendelijke hier en komen een bakkie koffie  met z’n drieën brengen en vanaf het moment dat je ze ziet tot het moment dat ze weer weglopen hebben ze alle drie een hele grote smile op hun gezicht. Echt zo grappig om te zien. Het zijn dan echt van die oosterse vrouwtjes die zo een beetje giechelen achter hun hand en dan bedienen.

Met de parasol naar huis gebrachtOok hier hebben we een heerlijk verfrissend zwembadje en na een verfrissende duik zijn we naar het River Side Restaurant gegaan en hebben daar een lokaal gerecht besteld. We kregen allemaal “sticky rice” in een bananenblad en dan allemaal kleine potjes met daarin allerlei heerlijke gerechtjes. De bedoeling was dan om een klein beetje rijst met je hand te pakken een soort bolletje van te maken en deze in één van de potjes te dippen. Echt super lekker en onder het genot een Singha biertje en weer in een prachtige tuin  waar het schemerig donker was en alleen Chinese lantaarntjes in de bomen hingen als verlichting.

Vanochtend hebben we heerlijk ontbeten in de tuin bij de vijver en het was flink puzzelen wat we vandaag maar weer eens gingen doen. Omdat we wat aan de late kant waren (soms is uitslapen en laat ontbijten ook heerlijk in plaats van altijd actief) hebben we gekozen om vandaag naar de zijde makerij te gaan en daarna te zoeken naar de plek waar de bekende parapluutjes van Chiang Mai worden gemaakt. Met onze lokale taxi-driver en gids waren we er zo en werd ons haarfijn uitgelegd hoe de rupsjes zijde maken. Tuurlijk moesten we ook een paar heerlijke zijden onderbroekjes kopen want die voelden wel heel lekker aan.

De parapluutjes van Chiang MaiEen paar kilometer verderop in Chiang Mai werden de parapluutjes nog volledig met de hand in elkaar gezet en zagen we het proces van boomschors omzetten naar papier en bamboe omzetten naar baleinen voor de paraplu plaatsvond. Toen we bij de schilder afdeling aankwamen zagen we dat je ook op je t-shirt, broekje of portemonnee dit soort hele mooie schilderingen kon laten maken. We haalden onze mooie zijden broekjes uit de tas en vroegen of het hier ook op kon. Robin een stoere tijger en ik het woord “liefde” in het chinees op mijn roze zijden broekje. Wesley en Jenna kregen allebei een schilderkunstwerk op hun broekje en shirtje en al met al moest ik voor deze hand getekende schilderijtjes 500 Bath afreken wat in totaal euro 12,50 is.

Bling bling en nog eens blingDaarna reden we door naar de bekendste tempel van Chiang Mai namelijk Koi Suthep en deze ligt op een berg van 1200 meter hoogte waarbij als je boven bent je helemaal over Chiang Mai kan uitkijken. Maar om er te komen moet je er wel eerst 2000 treden omhoog klimmen. Stoer als Robin en ik waren (de rest ging met een kabelbaantje) gingen we met een fles water op zak en een zakje vers fruit mee van een stalletje beginnen aan onze klim. En het viel niet mee in 32 graden en een hele hoge luchtvochtigheid. Maar alles was de moeite waard want boven Mark voor de bling bling ...op de berg was het één en al goud wat er blonk en zagen we muziek makende kinderen in klederdracht en monniken in het oranje. Sigrid komt ook al helemaal in de Boeddha verering want bij elke donatie pot bleef ze weer even staan om er 10 Bath in te gooien in de hoop dat aan deze schitterende vakantie geen einde zou komen.

Op de weg naar beneden pakte we nog even wat overheerlijke zoete versgebakken poffertjes mee enWat een schatje ... belden we onze persoonlijke taxi driver om ons maar eens naar het Resort terug te brengen voor een verfrissende duik in het zwembad want de zon scheen vol op vandaag en dat is toch een unicum in het regenseizoen in Thailand.

Om 19:30 uur werden we opgehaald voor de “night market” in het centrum van Chiang Mai. En dat is me een markt. Kilometers lange stalletjes en kraampjes met allerlei handgemaakte artikelen, eten, schilderijen, bloemen en prullaria. Halverwege kregen we toch honger en zijn een als een echte Thai op straat gaan eten maar dan ook letterlijk. Bij een sushi stalletje hebben we elk Naar de Night Market ...een bakje gepakt en met de hand de lekkerste sushi uitgezocht voor echt een schijntje. Voor 5 man (en wij kunnen wat sushi opeten met elkaar) waren we 7,50 euro kwijt en lekker dat het was. Op het pleintje bij een mooie WAT (=tempel) aten we het op terwijl we het publiek wat voorbij liep vol bewondering aankeken. Wat een prachtig land is het toch …

Na zo’n 2 uur slenteren over de Night Market waren de kuitjes toch aardig gespannen en hebben we ons eens heerlijk op straat door een paar oude thaise vrouwtjes laten masseren. Lachen hoor … midden tussen het winkelende publiek op een paar oude plastic Lekkere sushi Wesley?stoeltjes worden je voeten vrij stevig maar o zoo lekker gemasseerd voor 60 Bath (=1,50 eur). Na een half uur liepen we terug naar waar we met de taxi chauffeur hadden afgesproken en namen we nog een verse fruit shake van 25 Bath (60 cent) mee voor onderweg. Toen we bij ons Resort aankwamen (het klinkt groot maar er staan maar 6 bungalows) stond de nachtwaker in officieel politie pak met diverse medailles ons al weer op te wachten. Hij salueert altijd naar mij dus ook deze keer en escorteerde ons naar onze bungalow waar de schoonmaak mevrouwtjes alles binnen al na onze douche en badritueel al weer hadden opgeruimd en heerlijk ruikende seringen op bed hadden gelegd met een mooi bloemstuk op het nachtkastje … nog even het laatste stukje verslag afmaken en dan heerlijk naar dromenland … maar volgens mij zijn we daar al ;-)

Morgen staat een olifantentocht door de jungle (we zitten in Noord-Thailand dus er is hier echte jungle) op het programma … ik zeg welterusten en we lezen jullie reactie graag want ook wat van jullie horen is leuk nu we zo ver van elkaar verwijderd zijn.

Groeten van de Baggertjes …

1. Joop bakker:
    29 juli 2012
    geweldig,wat een mooie vakantie voor jullie,ook voor de kinderen is thailand een vakantieland,als je het leest waan je je dat je er bent,zo ga je in het verhaal mee.....schitterend groeten pap en mam