Jungle Raft op de River Kwai

26 juli 2012 - Kanchanaburi, Thailand

De River Kwai – op een Jungle Raft – Woensdag 24 juli 2012

Deze dag moesten we vroeg op want we hadden een privé busje gehuurd om ons naar Kanchanaburi te brengen. Al met al een 4 uur durende reis langs de rijstvelden en de diverse hutjes die langs de kant staan onder de palmbomen. Zelfs zo’n reis in de auto vliegt voorbij omdat er zoveel te zien is wat zo anders is dan in Nederland dat voordat je het weet ben je op plaats van bestemming.

Paradijselijke jungle raftsHet laatste stukje gingen we van de weg door een stuk jungle naar de pier waar onze longtailboot klaar lag om ons met koffers en al een flink stuk stroomopwaarts te brengen. Met de snelle vrachtwagenmotor op de boot vlogen we in een halfuur verder de jungle in terwijl links en rechts het steeds groener en groener werd. In de verte zagen we een aantal drijvende huisjes aan de rechterkant van de river Kwai met een groter drijvend huis wat later het restaurantje en de bar bleek te zijn. Wat een schitterende plaatje! Zelfs op film of foto kan je niet vastleggen hoe mooi het is; het snelle stromende water van de Life is hard ... NOT!river Kwai en dan deze bamboe huisjes met allerlei groene planten en bloemen voor de huisjes … echt schitterend!

Deze Floating Jungle Rafts, zoals eigenlijk deze huisjes heten, liggen bij een klein maar dan ook heel klein dorpje in de jungle. Het zijn niet meer dan 10 huisjes. Het volk dat hier woont heet “Mon people”.

In het dorpje waren drie olifanten die we van de Mahoud mochten voeren. De bananen kosten maar 20 Baht per hele tros en daar zaten al snel 20 bananen aan die je dan aan de olifanten mocht voeren. Robin, Si en de olifantDe eerste keer schrik je er van als zo'n grote zuigende stofzuigerslurf (want ze zuigen echt een ongelofelijke hoeveelheid lucht naar binnen) probeert je banaantje uit je hand te pakken. Maar op den duur sta je naast het inmense beest hem te aaien terwijl hij probeert met zijn slurf om je heen te zuigen om je banaantje te pakken. Ook Robin, Wesley en zelfs Jenna stonden het beest te voeren terwijl mama foto's en video maakte. Want zoiets maak je niet vaak mee dus alles wordt vastgelegd om straks in Nederland te laten zien en zelf als het weer winter is te bekijken en terug te denken aan deze schitterende vakantie ... En we hebben nog zoveel te gaan.

Toen we weer terugkwamen bij de jungle rafts was het tijd om het hele gezin eens Thais te laten masseren. Sigrid en ik kozen voor de aroma massage terwijl de kids een drukpunt body massage kregen. In totaal 5 vrouwtjes die ons heerlijk masseerden in het met bamboe bladeren bedekte drijvende hutje. Wat jammer was dat Sigrid voor mij die vrouw van de stimorol kauwgum reclame had geregeld. Ach ik deed maar de oogjes dicht en droomde er het mijne bij.

Ons bamboe hutje met klamboeEen aantal Thaise mannetjes hadden de tientallen olielampjes, er is geen stroom hier namelijk, al aan gedaan toen mee konden aanschuiven voor het diner. Als je op je steigertje staat van je bamboe hutje en je ziet al die olielampjes dan denk je wel "wat was er nog maar wat ons in Nederland hield?"

Na de nodige heerlijke thaise hapjes met heerlijk vers fruit als toetje deden we nog een spelletje pesten in het drijvende barretje. Met een Thaise gitarist, die probeerde in zijn beste Engels een aantal bekende amerikaanse hits te spelen, op de achtergrond genoten we van ons heerlijke koude wit wijntje (gelukkig hier geen ramadan!).Gaaf! Wildwaterbaan de River Kwai

We kochten nog een flesje om die mee te nemen naar onze verranda voor de hut om  te genieten van het geluid van de rivier maar vooral ook de vele geluiden die uit de jungle kwamen met af en toe een olifant getoeter tussendoor. Eigenlijk wilde we niet dat dit voorbij ging dus we hadden geen zin om naar bed te gaan maar het bedje in het huisje met klamboe er boven had ook een uitnodigende aanblik. Met het geluid van het water en de bewegingen die het huisje op de rivier maakte vielen we helemaal gelukkig in slaap. Af en toe werd je 's nachts wakker met het idee "wat hoor ik?". Maar viel je al snel weer in slaap door het geluid van water dat letterlijk onder je bed doorstroomde.

Optreden Mon volkNog even 's ochtends na het ontbijt heerlijk in het zonnetje liggen op het houten ligbedje aan de rivier terwijl de kids weer voorbij stroomden alvorens we al moesten bekijken hoe we op onze volgende bestemming moesten komen. Met de longtailboot de jungle uit en dan richting Kanchanaburi stad waar we 2 dagen in een wat luxer resort zitten. Als je de wc en het ijskoude douchje in het bamboe hutje ziet snap je dat het ook wel lekker is om even een lekkere warme douche te doen.  Vanuit het resort gaan we dag uitstapjes doen. Misschien naar de tiger tempel om met tijgerwelpjes te knuffelen of toch een olifantenritje door de jungle. We zien in ieder geval vanuit ons huisje “de bridge over the river” letterlijk liggen want we zitten er nog geen 500 meter vanaf. Je leest het wel in ons volgende reisverslag.

Spelletje pesten in de drijvende jungle bar!Nu ik dit verhaal schrijf liggen we nog op ons bamboe steigertje voor ons hutje terwijl de kids met zwemvest aan voorbij drijven in de snelle stroming en bij het laatste huisje er weer uit klimmen. Stoere Jenna tussen haar grote broers in drijvend in de river Kwai … ongelofelijk … Je moet de glimlach eens op mijn gezicht zien want die spreekt boekdelen. Het is hier in één woord: FANTASTISCH!

1. Fia & GJ:
    26 juli 2012
    Ik denk dat ik nog maar een koffie ga halen.....
  2. Anke:
    26 juli 2012
    Geen enge beesten in bed gehad jongens?
    Ik ben blij dat ik niet met jullie mee hoef te eten.al die beestjes met ogen , het lijken wel muizen brrrr!
    Voor de rest vind ik alles prachtig en geniet ik volop mee.
    kus oma
  3. Mark Bakker:
    26 juli 2012
    Haha ... leuk om jullie zo beetje te laten meeleven met onze vakantie en de reactie te lezen ... al kan je het geen vakantie noemen want echt luieren is er nog niet bij.

Het is nu hier 00:30 en dus mooi tijd om de oogjes dicht te doen. Morgen gaan we naar de Tiger Tempel om met echte tijgers te "knuffelen" ...

Jenna kan er nu al niet van slapen ... Haha.

Groetjes Blije Bakkertjes
  4. Anke:
    26 juli 2012
    Jenna , je kunt beter met mij knuffelen dan met een tijger. een stuk veiliger . Wel heel stoer dat je het durft hoor!
    kus oma
  5. Ron & Mirranda:
    26 juli 2012
    Fantastisch dat jullie zo genieten en leuk om te lezen over jullie reis tot nog toe. Wij kunnen ons er iets bij voorstellen maar de werkelijkheid zal alleen maar mooier zijn. Dat jullie na het jungle avontuur eerst even 2 dagen gaan relaxen in een luxer resort is goed om te lezen want we begonnen ons al af te vragen of jullie wel een momentje van rust hebben ;-)
    Geniet voorlopig nog lekker van dit mooie avontuur!
    Wij blijven jullie volgen……
    Veel liefsxxx
  6. Joop bakker:
    26 juli 2012
    geweldig die, river kwai met dat snelstromend water en dan die uitzicht ....op de spoorbaan,om nooit te vergeten en wat een sfeer met die lampjes geweldig,ik benblij dat jullie zo genieten groeten pap
  7. Joop bakker:
    26 juli 2012
    ik heb vanaf je eerste dag gereageert maar ben bang dat het niet overgekomen is groeten pap en mam
  8. Mark Bakker:
    27 juli 2012
    Heerlijk geslapen in onze heerlijke luxe bedje ... Nu wakker met ontbijtje aan de river Kwai ... gelijk even gekeken naar de leuke reacties van iedereen en de krant waarin ik las dat het wel heel erg warm wordt bij jullie daar in Nederland!
  9. Anke:
    27 juli 2012
    en nu eindelijk tijd om een boek te lezen???
    Je hebt dat "reader-ding" toch niet voor niets gekocht!!!
  10. Mark Bakker:
    27 juli 2012
    Dat reader ding zetten we op marktplaats neer want daar hebben we geen tijd voor ... nu eerst even dim sum eten aan de river kwai want we zijn net terug van Tiger Temple en heeft hoofd zit helemaal vol met indrukken ... dus nu eerst even biertje / cocktail om tot rust te komen ... De indrukwekendste dag tot nu toe ... ECHT IN ÉÉN WOORD: .... nee, sorry en zijn geen woorden voor ... dus lees het verslag vanavond maar weer!